Hvornår bruges protein som energi?

Rigtig mange som går på en lav-kulhydrat diæt tror at de tvinger kroppen til at tabe mere fedt og derved taber sig. Som du vil lære her, så er dette IKKE tilfældet og kan give den modsatte effekt af hvad man ønskede.


Protein som energi kilde

Protein er oftest ikke en stor energikilde, den bruges først sent i forløbet efter meget hård og lang tids træning når sukker depoterne er optømte. Det vil sige at hvis du løber et marathon eller triathlon o.s.v. og totalt tømmer dine sukker depoter, så kan proteiner gå ind og være en del af kroppens brændstof. Dog vil det typisk stadig kun være en lille procentdel.

Hvis du er på diæt (især en lav-kulhydrat diæt) vil du opleve at dine sukker depoter er i bund og du vil derfor bruge mere protein for at få energi til kroppen. Der er rigtig mange som taber sig på en lav kulhydrat diæt, men ca. 50% af vægttabet er desværre muskler. Da muskler giver et højere stofskifte er det altså en meget dårlig ide at prøve at tabe sig på den måde.


Undgå at protein bliver brugt som energi!

Det det gælder om er helt klart at undgå at protein bliver brugt til energi, og dette er for de fleste mennesker ikke noget problem. For de som træner eller er på diæt er det dog vigtigt stadig at få kulhydrater så man ikke taber for meget muskelmasse. Især lige efter træning ser man mange tage proteinpulver men man ser alt for ofte at de glemmer at indtage kulhydrater såsom maltodextrindruesukker eller almindelig næring med højt kulhydrat indhold.

Denne artikel omhandler:

  • lav kulhydrat kur
  • lav kulhydrat diæt
  • lav kulhydrat opskrifter
  • lav kulhydrat
  • høj protein lav kulhydrat
  • lav kulhydrat kostplan
  • lav kalorie diæt
  • proteinpulver med lavt kalorieindhold
  • opskrifter lav kulhydrat
  • kulhydratkur

Comments

  1. hvordan kan jeg så smide vægt uden at miste muskelmasse?

Speak Your Mind

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *