Proteinpulver eller weightgainer?

Rigtig mange ved ikke om de skal tage proteinpulver eller vægtforøger, og nogle tager begge produkter for at være på den sikre side. Her vil vi forklare hvad forskellen er på de to produkter, og hvem der skal tage hvad, så du ikke spilder dine penge og du får mest ud af de produkter du køber.

Hvad forstår vi ved en ren proteinpulver?

Det man typisk betegner som proteinpulver er produkter hvor der ikke er tilsat nogle kulhydrater, hvilket betyder at proteinindholder typisk ligger på 70-90g protein pr. 100g. Det er umuligt at få en protein der indeholder 100g protein pr. 100g. Fordelen ved at tage en ren proteinpulver er at man undgår alle kulhydraterne. Dette er typisk dog kun en vigtig fordel for folk som generelt har nemt ved at tage på i vægt, da de så ikke tager så meget fedt på (læs andre artikler om protein og se hvorfor protein feder mindre end kulhydrater og fedt). Du kan se eksempler på godt rent proteinpulver her. Typisk tager man kun 30-60g proteinpulver om dagen da man kun går efter at få sit proteinbehov dækket ind.

Hvad forstår vi ved en weightgainer / vægtforøger?

En weightgainer i bund og grund bare en blanding af protein og kulhydrater. Der findes mange forskellige blandingsforhold men de mest almindelige er 15-35g protein pr. 100g og resten kulhydrater. Der findes dog også mange eksempler på weightgainer produkter med væsentligt lavere indhold af protein, nogle helt ned til 5g protein pr. 100g. Vi vil klart anbefale at du køber en gainer med minimum 15g protein pr. 100g

En weightgainer er lavet så man kan tage rimelig meget af den og det er ikke unormalt med doseringer på flere hundrede gram om dagen. Ved at holde proteinindholdet nede på 15-35g. pr. 100g risikerer du altså ikke at få for meget protein, men du får nok, samtidig med at du får masser af kalorier og kulhydrater hvilket betyder at du nemmere kan opbygge muskelmasse. En weightgainer vil ikke være god for dig hvis du har let til at tage på i vægt da den indeholder alt for mange kulhydrater, men den vil derimod være god hvis du er tynd og har problemer med at tage på / opbygge muskelmasse.

Konklusionen – skal du vælge proteinpulver eller weightgainer!

1) Er du tynd og svært ved at tage på i vægt så vælg en weightgainer

2) Er du tyk og tager du på bare du kigger på noget mad, så vælg proteinpulver

3) Hvis du er sådan lidt midt imellem kan du evt. selv lave din egen blanding ved at købe noget rent proteinpulver og noget druesukker eller maltodextrin, på den måde kan du lave en 50/50 blanding. Eller prøve hvert produkt for sig et par måneder og så se hvad der virker bedst på din krop. En sidste mulighed er at bruge begge produkter. På træningsdage tager du weightgainer, og på ikke træningsdage tager du så bare ren proteinpulver.

Håber det gav lidt klarhed i om du skal vælge proteinpulver eller weightgainer. Hvis du føler du er gået i stå med din træning og du ikke er bange for også at tage lidt fedt på, så kan det altid anbefales at prøve en “weightgainer kur” 1-2 måneder og se hvordan kroppen reagerer på det.

Comments

  1. Anders Hansen says

    Jeg foretrækker personligt at købe både proteinpulver og Carbs, og ikke Weightgainer. Det er selvfølgelig op til en selv at bestemme 🙂

  2. Jens Olesen says

    Hejsa, jeg håber, du kan informere mig. Jeg ved, at det er svært at klarlægge alle faktorer omkring min levestil og min træning.

    Jeg er 18 år, med en forholdsvis muskuløs opbygning, der nok matcher mange af mine jævnaldrende. Desuden er jeg stærkere end mange af min jævnaldrende.

    Jeg træner 3-3½ gange om ugen i ca. 2 timer, jeg har gjort det i 5 måneder nu, og ser ikke de resultater, jeg gerne vil.

    Jeg vil ikke være stor, jeg vil bare gerne være tonet og mere muskuløs.

    Jeg overvejer, at begynde at bruge proteinpulver, men jeg ved ikke, om det er pengene værd. Jeg får masser af mad, og jeg vil karakterisere min levestil som forholdsvis sund.

    Jf. min beskrivelse af mig selv og mine mål, hvilket proteinpulver skal jeg give et forsøg?
    Min figur har ændret sig en smule, men det er slet ikke, hvad jeg havde håbet på. Jeg kan mærke, at jeg er blevet en del stærkere, men det virker som om, at jeg slet ikke får det rigtige udbytte af min træning

    Mvh

    Jens

    • Hej Jens

      Prøv at se hvor meget protein du får hver dag. Simpelthen kig på alle de ting du propper i munden og se hvor mange gram protein der er i disse. Hvis du får 2g. protein pr. kilo kropsvægt får du nok protein gennem din almindelige mad og så vil et proteinpulver tilskud ikke hjælpe det store. Får du meget mindre kan proteinpulver godt være et fint supplement.

      Hvis du har trænet 5 måneder og ikke kan se resultater så vil jeg dog anbefale dig at prøve et andet træningsprogram. Her kan du finde et udvalg af fine træningsprogrammer og vælge det der passer til dig.

  3. Hey. Jeg er 15 år gammel, og starter snart op på Fitness her den første. Jeg 189 cm høj, med en vægt på 64 kilo. Jeg er derfor forholdsvis tynd. Hvad passer derfor best til mig? Weightgainer eller Proteinpulver. Jeg har ringet til andre firmaer for at høre hvad de sagde. De førstefirma siger Proteinpulver, det andet siger at det er faktisk ikke noget man som sådan kan sige. Jeg er derfor i Vildtrede. HVAD SKAL JEG KØBE?

    • Jeg ville helt klart vælge en weight gainer hvis jeg var dig. Hvis du er tynd har du brug for en masse kalorier, og dette får du ikke ved at indtage 30g proteinpulver om dagen.

  4. Hey.
    Jeg er 18 år gammel og har gået til styrketræning i 3 måneder.
    Jeg er ca. 174 cm høj og vejer omkring 68 kg.
    Jeg vil gerne være mere muskuløs, og ser dog kun meget langsomme fremskridt i min træning.
    Derfor har jeg kraftigt overvejet proteinpulver, men bliver nu lidt i tvivl om det skal være weight gainer eller protein jeg skal bruge? Jeg får ikke nok protein gennem mine kostvaner, har ikke tal på det, men er 100% sikker på at jeg mangler protein gennem maden.

    • Hej Jacob

      Jeg ville nok vælge Viking Weight Gainer, den indeholder 30g protein pr. 100g så der vil du også kunne få dækket dit proteinbehov da man ofte tager 200g eller mere dagligt for at komme i kalorieoverskud og tage på.

  5. Hej.

    Jeg er 15 år gammel, 186 høj og vejer 62, så er høj, tynd og halv svag, men stadig en smule markeret mave.
    Jeg er begyndt at træne, og kunne godt tænke mig at prøve noget proteinpulver/weightgainer, men ved ikke hvad jeg skal prøve.

    Nogle gode ideer?
    Tak på forhånd.

Speak Your Mind

*